Kids versie van de #Futurotheek

Wanneer krijgen kinderen hun eerste AR bril? Wordt dat het oude exemplaar van hun vader? Of komen er kinder-monturen? Maar vooral is de vraag: wat gaan kids met de AR bril doen? En in hoeverre gaat #AI dankzij beeldherkenning een rol spelen in hun leven? In de kinder-versie van de #Futurotheek hebben we dergelijke keuzes en dilemma’s vertaald naar concrete situaties in de belevingswereld van kinderen.

Zonder ingewikkelde hardware op hun hoofd krijgen ze tóch een kijkje in de toekomst met zichzelf in de hoofdrol dankzij een interatief facefilter. Staand voor het scherm dragen ze een AR bril, kijken door een ‘heads up display’ en maken keuzes door ja/nee te knikken. De installatie staat opgesteld in het #Cinekid mini-medialab in de Krakeling dat deze herfstvakantie op vertoon van een filmticket te bezoeken is.

Kids versie van de #Futurotheek

Wanneer krijgen kinderen hun eerste AR bril? Wordt dat het oude exemplaar van hun vader? Of komen er kinder-monturen? Maar vooral is de vraag: wat gaan kids met de AR bril doen? En in hoeverre gaat #AI dankzij beeldherkenning een rol spelen in hun leven? In de kinder-versie van de #Futurotheek hebben we dergelijke keuzes en dilemma’s vertaald naar concrete situaties in de belevingswereld van kinderen.

Zonder ingewikkelde hardware op hun hoofd krijgen ze tóch een kijkje in de toekomst met zichzelf in de hoofdrol dankzij een interatief facefilter. Staand voor het scherm dragen ze een AR bril, kijken door een ‘heads up display’ en maken keuzes door ja/nee te knikken. De installatie stond opgesteld in het #Cinekid mini-medialab en zal binnenkort in online-vorm weer opnieuw te bekijken zijn tijdens het Night of the Nerds evenement in november.

Met AR brillen zoals Silicon Valley die voor ogen heeft zal #AI dankzij geautomatiseerde camera-analyse de gehele dag een rol in ons leven gaat spelen. Hoe transparant en instelbaar gaat die functie zijn? Zetten kids hun “semi-digitale zelf” op een laag pitje tijdens schoolwerk?

In de kinderversie van de #Futurotheek vertalen we geavanceerde technische features van de toekomstige AR bril naar concrete alledaagse use-cases in hun eigen belevingswereld

AR brillen gaan ons leven beter en efficienter maken, horen we. Maar heeft die perfectie ook een keerzijde? Welke bemoeizucht accepteren we? Wat blijft er over van de toegevoegde waarde van de bril als we ‘m afzetten zodra we (voor ons eigen bestwil) ergens in gehinderd worden?

Kids overzien het grotere Big Tech plaatje nog niet. Stapsgewijs zullen ze hun AR bril vaker gaan gebruiken, telkens wanneer iets leuk of nuttig is. Daarom is het goed om alvast eens de komende 10 jaar te doorlopen, en te ontdekken waar die kleine stapjes toe leiden #Futurotheek

 

Futurotheek | NFF

[For English, click here >>> ]

Kunstenaar Sander Veenhof en ontwikkelaar Leonieke Verhoog werken sinds vorig jaar aan De Futurotheek. Hierbij stellen zij de vraag: besturen wij onze mobiele devices, of besturen zij ons?

De Futurotheek is een interactieve installatie waar telkens één persoon tegelijk naar binnen kan gaan. Door middel van gesprekken met wetenschappers, educatieve workshops én een set Instagram-filters onderzoekt De Futurotheek vragen over controle en agency in relatie tot de technologieën die we dagelijks gebruiken en zo onlosmakelijk verbonden zijn met ons leven en functioneren. Tijdens de NFF Conferentie-sessie laten de kunstenaars en wetenschappers het publiek kennismaken met het onderzoekstraject van De Futurotheek en de toekomstige stappen.

De Futurotheek is te beleven op de Interactive Expo in Bibliotheek Neude van vrijdag 25 september t/m vrijdag 2 oktober.

DIY AI

Waarom het tijd is voor “DIY AI”? Zie dit artikel.

Eerdaagse de eerste bevindingen met de web-app hieronder.

Object Oriented storytelling

The scenario in the “Be Your Own Robot” web-app makes  use of a story engine for interactive, non-lineair narrative experiences. The engine is using an object oriented approach to organise the output to its viewers/readers. Interactions by users can lead to instant or timed follow-ups, or triggers can ‘float’ in limbo for a while, to be picked-up later when new content is added to the mesh network of content pieces. In this way open ended stories can be written, allowing writers to keep on working on a story while it is being experienced by an audience.