Cinekid

Wanneer krijgen kinderen hun eerste AR bril? Wordt dat het oude exemplaar van hun vader? Of komen er kinder-monturen? Maar vooral is de vraag: wat gaan kids met de AR bril doen? En in hoeverre gaat #AI dankzij beeldherkenning een rol spelen in hun leven? In de kinder-versie van de #Futurotheek hebben we dergelijke keuzes en dilemma’s vertaald naar concrete situaties in de belevingswereld van kinderen.

Zonder ingewikkelde hardware op hun hoofd krijgen ze tóch een kijkje in de toekomst met zichzelf in de hoofdrol dankzij een interatief facefilter. Staand voor het scherm dragen ze een AR bril, kijken door een ‘heads up display’ en maken keuzes door ja/nee te knikken. De installatie staat opgesteld in het #Cinekid mini-medialab in de Krakeling dat deze herfstvakantie op vertoon van een filmticket te bezoeken is.

Met AR brillen zoals Silicon Valley die voor ogen heeft zal #AI dankzij geautomatiseerde camera-analyse de gehele dag een rol in ons leven gaat spelen. Hoe transparant en instelbaar gaat die functie zijn? Zetten kids hun “semi-digitale zelf” op een laag pitje tijdens schoolwerk?

In de kinderversie van de #Futurotheek vertalen we geavanceerde technische features van de toekomstige AR bril naar concrete alledaagse use-cases in hun eigen belevingswereld

AR brillen gaan ons leven beter en efficienter maken, horen we. Maar heeft die perfectie ook een keerzijde? Welke bemoeizucht accepteren we? Wat blijft er over van de toegevoegde waarde van de bril als we ‘m afzetten zodra we (voor ons eigen bestwil) ergens in gehinderd worden?

Kids overzien het grotere Big Tech plaatje nog niet. Stapsgewijs zullen ze hun AR bril vaker gaan gebruiken, telkens wanneer iets leuk of nuttig is. Daarom is het goed om alvast eens de komende 10 jaar te doorlopen, en te ontdekken waar die kleine stapjes toe leiden #Futurotheek

 

Sander Veenhof

Vanuit zijn achtergrond in de IT (bedrijfsinformatica, VU) en dankzij een opleiding aan de Gerrit Rietveld kunstacademie zet hij gedachte-experimenten over een augmented toekomst om in prototypes die in het hier en nu te ervaren zijn. Dat AR niet langer een fictieve toekomstvisie is, bewijst de massale aandacht voor het recente Pokemon Go spel. In de paralelle wereld die aan het ontstaan is, speelt lokale plaatsgebonden data een steeds grote rol. Data als de verbindende factor tussen de fysieke ruimte, de mens en de activiteiten die er plaatsvinden. Welk type informatieprofessional gaat aan die wereld vorm en invulling geven? Zijn het de grote tech-giganten Google, Facebook, Microsoft en Apple die ons doen en laten gaan bepalen, of spelen wij daar zelf ook nog een rol in?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *